محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1161
  • بازدید دیروز : 1484
  • بازدید کل : 281149

دریافت کارت ایثارگری


مقدمه

کارت ایثارگری مدرکی است که نشان می دهد یک فرد در طول سال های دوران دفاع مقدس، در جبهه حق علیه باطل شرکت نموده و در حفظ حریم کشور تلاش کرده است. در واقع دریافت کارت ایثارگری نشان دهنده حضور هر فرد در جبهه و کمک به حفظ کیان کشور می باشد. همان طور که می دانید در حدود 8 سال دفاع مقدس، تعداد بسیار زیادی از هم وطنان در قالب گروه های مختلف عازم جبهه شدی و در برابر دشمن بعثی ایستادگی کردند. همین حرکت جهادی باعث شد تا حتی یک وجب از خاک کشور ما هم طی این هجوم وحشیانه جدا نشود. به هر حال، اکنون بعد از گذشت چند دهه اقدام به ارائه کارت هایی مخصوص به رزمندگان می شود.این کارت ها علاوه بر ارزش معنوی بالایی که دارند، نقش مهمی هم در یکپارچه سازی اطلاعات ایثارگران کشور ایفا خواهند کرد. چرا که پیش از این سیستم مناسب و یکپارچه ای برای جمع آوری اطلاعات این افراد وجود نداشت.

ثبت نام کارت ایثارگری

دلیل اصلی عدم وجود سیستم اطلاعاتی یکپارچه از اطلاعات رزمندگان تا قبل از ثبت نام کارت ایثارگری هم این است که در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان در قالب گروه های مختلفی اعزام می شدند. به طور کلی، دو نیروی مسلح آن زمان ما یعنی سپاه و ارتش بیش ترین تعداد رزمنده را اعزام می کردند. در کنار آن جهاد و نهادهای این چنینی دیگر هم نیروهایی را برای پشتیبانی اعزام می نمودند. در همین راستا، اکنون کارت ایثارگری ارتش ،‌ سپاه و سایر ارگان ها به صورت جداگانه اعطا می شود. در واقع این موضوع نشان دهنده این است که رزمنده تحت هدایت چه ارگانی به جبهه اعزام شده است. اما به طور کلی اطلاعات همه رزمندگان ارگان های مختلف در سیستم یکپارچه ذخیره شده تا بتوان برنامه ریزی های لازم را بر مبنای آن انجام داد. با توجه به اهمیت ثبت نام جهت دریافت کارت ایثارگری سپاه و ارتش ، در این مطلب نحوه انجام این کار برای هر کدام از این ارگان ها را توضیح خواهیم داد.



دریافت کارت ایثارگری ارتش و سپاه

همان گونه که اشاره کردیم، تا کنون سیستم یکپارچه و منظمی برای جمع آوری اطلاعات رزمندگان دفاع مقدس وجود نداشت. به همین دلیل،‌ اکنون اقدام به ارائه کارت هایی تحت عنوان کارت ایثارگری به رزمندگان می شود که نشان از حضورشان در جبه های دوران دفاع مقدس دارد. این کارت ها برای ررزمندگانی که از طریق ارگان های سپاه و ارتش اعزام شده اند، به صورت جداگانه صادر شده و حاوی نماد ارگان مربوطه آن ها است. نکته مهم در این رابطه این است که رزمندگان جهت دریافت کارت ایثارگری باید ثبت نام کنند. در واقع کارت ایثارگری تنها برای آن دسته از رزمندگان صادر می شود که مراحل نام نویسی را با موفقیت پشت سر می گذارند. با توجه به اهمیت این کارت برای رزمندگان و هم چنین خدمات و مزایایی که در ادامه برای آن ها دارد، بهتر است کسانی که از طریق هر کدام از ارگان های سپاه و ارتش در جبه حضور یافته اند، هر چه سریع تر جهت ثبت نام کارت ایثارگری اقدام کنند.

دریافت کارت ایثارگری

دقت داشته باشید که دریافت کارت ایثارگری ارتش و کارت ایثارگری سپاه به صورت جداگانه انجام می شود. یعنی هر کدام از این ارگان ها برای رزمندگان خود کارت صادر می کنند. بنابراین، رزمندگان دفاع مقدس باید به این موضوع توجه داشته و جهت دریافت کارت، اقدامات لازمه مربوط به ارگان خود را انجام دهند. چرا که شرایط نام نویسی دریافت این کارت هم برای سپاه و ارتش تفاوت دارد. با توجه به این که بیش تر رزمندگان دوران دفاع مقدس از طرف یکی از این ارگان ها به جبهه اعزام شده اند، در ادامه نحوه ثبت نام کردن برای دریافت کارت ایثارگری سپاه و ارتش را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. بنابراین، شما در هر کدام از این گروه ها که قرار بگیرید، به راحتی می توانید مراحل نام نویسی خود را پشت سر گذاشته و نسبت به دریافت این کارت در زمان صدور اقدام نمایید.

 

بیشتر بخوانید: سامانه خرید آرد

 

به کانال تلگرام ما بپیوندید

به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید

ثبت نام کارت ایثارگری ارتش

از آن جایی که در حال حاضر فرآیند ثبت نام کارت ایثارگری آغاز شده، رزمندگان باید هر چه زودتر نام نویسی خود را انجام داده تا این کارت برای شان صادر شود. با توجه به این که دریافت این کارت می تواند مزایای زیادی را برای رزمندگان به همراه داشته باشد، انجام ثبت نام برای آن الزامی است. همان طور که در بخش قبل هم گفتیم، رزمندگان اعزامی از طرف نیروهای سپاه و ارتش باید از طریق نهاد خود برای نام نویسی جهت دریافت کارت ایثارگری اقدام نمایند. در این قسمت قصد داریم نحوه ثبت نام این کارت را هم برای رزمندگان سپاه و هم برای افرادی که تحت هدایت نیروهای ارتش راهی جبهه مقدس شده اند، توضیح دهیم. پس در صورتی که شما هم به عنوان یک رزمنده تحت هدایت نیروهای سپاه یا ارتش به جبهه اعزام شده اید، با مطالعه این مطالب می توانید مراحل لازم برای ثبت نام و دریافت کارت ایثار خود را انجام دهید.

ابتدا روش نام نویسی برای دریافت نمودن کارت ایثارگری ارتش را توضیح خواهیم داد. ارتش جمهوری اسلامی ایران دو روش اصلی برای ثبت نام کسانی که در دوران جنگ تحمیلی تحت هدایت این نیرو به نبرد با دشمن پرداخته اند، قرار داده است. روش اول مراجعه حضوری به یگان های ارتش می باشد. روش بعدی هم استفاده از سامانه معرفی شده توسط این ارگان برای دریافت کارت ایثار است. رزمندگان می توانند از طریق هر کدام از این راه ها که تمایل داشته باشند، اقدام کرده و مراحل لازم ثبت نام کارت ایثارگری ارتش خود را طی کنند. در ادامه هر کدام از این روش های حضوری و غیر حضوری ثبت نام برای دریافت کارت ایثار ارتش را توضیح داده ایم.

کارت ایثارگری ارتش

ثبت نام کارت ایثارگری ارتش به صورت حضوری

همان طور که از عنوان این روش هم مشخص است، رزمندگان باید به صورت حضوری به یگان های ارتش مراجعه نمایند. محل در نظر گرفته شده برای ثبت نام کارت ایثارگری هر رزمنده، یگان خدمتی خودش است. یعنی هر فرد دقیقا باید به همان یگان خدمتی خود در دوران دفاع مقدس مراجعه نموده و اقدامات لازم را از این طریق انجام دهد. با توجه به این که به احتمال زیاد این ایثارگران ارتشی قبل از طرح صدور کارت ایثار هم با یگان خود در ارتباط بوده و مزایای مربوطه را از این طریق دریافت می کرده اند، شناخت کافی را از یگان خود دارند. به هر حال در صورت عدم اطلاع رزمنده از یگان خود، باید به نزدیک ترین یگان ارتش مراجعه نماید. نکته مهم در این روش همراه داشتن مدارک مورد نیاز می باشد. با توجه به این که بدون این مدارک امکان نام نویسی برای کارت ایثارگری ارتش وجود ندارد، حتما آن ها را همراه داشته باشید. این مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشند.

  • اصل شناسنامه رزمنده، همسر و فرزندان او به همراه کپی از تمام صفحات آن ها
  • اصل کارت ملی رزمنده، همسر و فرزندانش به همراه کپی پشت و رو از همه آن ها
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت خود رزمنده
  • کپی از آخرین مدرک تحصیلی رزمنده
  • دو قطعه عکس پرسنلی خود رزمنده

ثبت نام کارت ایثارگری ارتش به صورت غیر حضوری

در بخش قبل روش حضوری نام نویسی برای دریافت نمودن کارت ایثارگری رزمندگان ارتشی را توضیح دادیم. راه دیگر که این افراد می توانند از طریق آن اقدام نموده و اطلاعات لازم خود در این رابطه را به دست آورند، مراجعه به سامانه ارتش می باشد. در واقع این افراد با ورود به این سایت می توانند تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با کارت ایثار را به دست آورده و فرم های مورد نیاز را هم از این قسمت دانلود نمایند. برای مثال، یکی از فرم های مهم برای رزمندگان فرم خوداظهاری حضور در جبهه م یباشد که امکان دانلود آن از طریق سایت ارتش وجود دارد. بعد از تکمیل این فرم و ارائه آن به ارتش به همراه مدارک مربوطه، سوابق ایثارگری تان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، برای شما هم کارت ایثار صادر می شود. جهت استفاده از سامانه مذکور برای انجام اقدامات مربوط به کارت ایثارگری ارتش لازم است اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. ۱ابتدا نشانی اینترنتی سامانه ارتش جمهوری اسلامی ایران یعنی aja.ir را در مرورگر خود قرار داده و سرچ کنید. برای ورود به سایت ارتش می توانید با استفاده از گوشی موبایل یا سیستم کامپیوتری اقدام کرده و از این بابت محدودیتی در نظر گرفته نشده است.
  2. ۲بعد از این که نتایج جست و جوی شما توسط موتور گوگل نمایش داده شد، اولین سامانه بالا آمده با همین آدرس و عنوان را کلیک کرده و به آن وارد شوید.

    ثبت نام کارت ایثارگری ارتش

  3. ۳اکنون شما به صفحه اصلی سایت ارتش وارد شده و منویی را در سمت راست این صفحه مشاهده می کنید. برای دریافت اطلاعات مربوط به ثبت نام کارت ایثارگری، باید بر روی آخرین گزینه موجود در این منو یعنی «کارت ایثار ملی» کلیک کنید.

    ثبت نام کارت ایثارگری

  4. ۴با انتخاب گزینه قبل، به بخش مربوط به کارت ایثار در سایت ارتش وارد شده و می توانید تمام اطلاعات لازم را در این بخش به دست آورید. هم چنین امکان دانلود فرم های مختلفی مانند فرم خود اظهاری جهت صدور کارت ایثار و فرم نماینده رزمنده متوفی در این بخش وجود دارد.

     کارت ایثار ملی ارتش

با مطالعه این بخش می توانید اطلاعات لازم را به دست آورده و اقدامات مورد نیاز برای دریافت کارت ایثارگری مربوط به رزمندگان ارتش را در در زمانی کوتاه تر انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو

 

ثبت نام کارت ایثارگری سپاه


در بخش قبل نحوه ثبت نام کارت ایثارگری رزمندگان ارتشی را به صورت مفصل برای شما توضیح دادیم. بنابراین، آن دسته از رزمندگان دفاع مقدس که تحت هدایت نیروهای ارتش وارد جبهه شده اند، به راحتی می توانند مراحل لازم را طی کرده و نام نویسی برای دریافت کارت ایثار خود را انجام دهند. اکنون به روش انجام این کار برای رزمندگان سپاهی می پردازیم. زیرا تعداد بسیار زیادی از نیروهای رزمنده در دوران دفاع مقدس توسط سپاه و تحت عنوان نیروی رسمی یا بسیجی به جبهه اعزام می شدند. افرادی که بدون هیچ چشم داشت و مسولیتی، تنها برای حفظ حریم کشور به صورت داوطلبانه راهی جبهه شدند، همگی در بخش نیروی بسیج سپاه قرار می گیرند. به هر حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در روش حضوری و غیر حضوری برای ثبت نام کارت ایثارگری سپاه در اختیار رزمندگان قرار داده است. در ادامه هر کدام از روش های دریافت کارت ایثار سپاه را هم توضیح می دهیم.

کارت ایثارگری سپاه

ثبت نام کارت ایثارگری سپاه به صورت حضوری

مانند مراحل نام نویسی برای دریافت کارت ایثارگری ارتش، اولین روش در نظر گرفته شده برای رزمندگان سپاهی هم مراجعه حضوری به یگان های سپاه می باشد. در این روش فرد رزمنده باید به صورت حضوری به مراکز سپاه شهرستان خود مراجعه نموده و درخواست کارت ایثار را ارائه دهد. به طور معمول، پیامک هایی هم از طرف خود سپاه برای رزمندگان فرستاده می شود تا از این موضوع مطلع شده و هر چه زودتر اقدام نمایند. البته دقت داشته باشید که در مراجعه حضوری به یگان های سپاه برای انجام مراحل ثبت نام کارت ایثارگری، همراه داشتن مدارک لازم الزامی است. در صورتی که این مدارک را به همراه نداشته باشید، امکان انجام ثبت نام تان وجود نداشته و باید مجددا مراجعه نمایید. در ادامه این مدارک مورد نیاز برای ثبت نام جهت کارت ایثارگری سپاه را هم برای شما آورده ایم تا در صورت مراجعه حضوری، برای ثبت نام با مشکل مواجه نشوید. این مدارک شامل موارد زیر می شوند.

  • اصل شناسنامه رزمنده سپاهی، همسر و فرزندانش به همراه کپی از تمامی صفحات شناسنامه هایشان
  • اصل کارت ملی شناسنامه رزمنده، همسر و فرزندانش به علاوه کپی پشت و رو از همه آن ها
  • دو قطعه عکس 3 * 4 زمینه سفید از خود رزمنده سپاهی
  • اصلی و کپی کارت پایان خدمات رزمنده

ثبت نام کارت ایثارگری سپاه به صورت غیر حضوری

در بخش قبل روش حضوری اقدام برای کارت ایثارگری رزمندگانی که تحت هدایت سپاه در جبهه حضور داشته اند را بیان کردیم. سپاه پاسداران هم مانند ارتش یک روش غیر حضوری برای ثبت نام کارت ایثار در نظر گرفته تا رزمندگان در صورت تمایل بتوانند نام نویسی خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. انجام اینترنتی این کار هم از طریق سامانه ایثار سپاه امکان پذیر خواهد بود. منتهی رزمندگان برای استفاده از این سامانه باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند. آن هم داشتن نام کاربری و رمز عبور است. به عبارت دیگر، تنها آن دسته از رزمندگانی می توانند از این سامانه برای نام نویسی کارت ایثارگری سپاه استفاده نمایند، که نام کاربری و رمز عبور داشته باشند. برای دریافت نام کاربری و رمز عبور این سامانه هم لازم است به نزدیک ترین یگان سپاه یا مراکز بنیاد شهید این ارگان مراجعه نموده و این اطلاعات را به دست آورید.

در صورتی که نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه ایثار سپاه را دریافت کرده و قصد ثبت نام کارت ایثارگری این ارگان را از طریق سامانه مذکور دارید، باید یک سری مراحل ساده را طی کنید. مراحل مورد نیاز جهت این امر به شرح زیر می باشند.

  1. ۱در اولین قدم لازم است آدرس اینترنتی سایت ایثار سپاه یعنی isaarit.isaar.ir را در مرورگر گوشی موبایل یا سیستم رایانه خود سرچ کنید.
  2. ۲بعد از این که نشانی فوق را جست و جو کردید، باید اولین سایتی که در لیست نتایج گوگل با عنوان «سامانه خدمات الکترونیکی بنیاد شهید و امور ایثارگران» نمایش داده می شود را انتخاب کرده و به آن وارد شوید.

    ثبت نام کارت ایثارگری سپاه

  3. ۳در ادامه به صفحه اصلی این سایت وارد شده و سه باکس مختلف با عناوین «خدمات الکترونیکی عمومی»، «خدمات الکترونیکی کارمندان و ایثارگران» و «دولت الکترونیک» را مشاهده می کنید. برای نام نویسی جهت دریافت کارت ایثارگری، باید از باکس میانی گزینه «درخواست صدور کارت» را انتخاب کنید.

    درخواست صدور کارت ایثارگری

  4. ۴سپس به پنجره ورودی این سامانه می رسید. همان طور که گفتیم، برای استفاده از خدمات این سایت و درخواست صدور کارت، نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارید. این اطلاعات را در کادرهای مربوط به خود قرار داده و کد امنیتی را هم وارد کنید. در ادامه گزینه «ورود» را در پایین این پنجره بزنید تا به سامانه مربوطه وارد شوید.

    ورود به سامانه خدمات الکترونیک ایثار

با طی کردن مراحل بالا می توانید به سامانه ایثار سپاه وارد شده و درخواست خود را برای دریافت کارت ایثار ارائه دهید. در صورتی که نام کاربری و رمز عبور نداشته و تهیه کردن آن ها برای تان مشکل است یا به هر دلیلی از طریق این روش موفق نبودید، جهت دریافت کردن کارت ایثارگری سپاه به صورت حضوری به مراکز این ارگان مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: سایت فروش بهمن خودرو

 

شرایط دریافت کارت ایثارگری

تا این جای کار نحوه ثبت نام کارت ایثارگری از طریق ارگان های سپاه و ارتش را بیان کردیم. بنابراین در صورتی که شما هم جزو رزمندگان دفاع مقدس باشید، می توانید نسبت به دریافت این کارت اقدام نموده و از مزایای آن بهره مند شوید. البته باید دقت داشته باشید که دریافت نمودن کارت ایثارگری مستلزم داشتن یک سری شرایط است. یعنی تنها کسانی می توانند این کارت را دریافت کنند که شرایط در نظر گرفته شده برای آن را داشته باشند. این شرایط برای رزمندگانی که از طریق سپاه یا ارتش به جبه های جنگ اعزام شده و در براب دشمن مقاومت کرده اند، یکسان است؛ اگر چه کارت ایثارگری ارتش و سپاه با هم تفاوت داشته و هر کدام از طرف ارگان های مربوطه ارائه می شود. به هر حال، در ادامه تعدادی از مهم ترین شرایط لازم جهت دریافت این کارت برای رزمندگان سپاهی و ارتشی را آورده ایم.

  • رزمندگان باید حداقل ۴۵ روز یا بیش تر در جبهه حضور پیدا کرده باشند.
  • باید مدارک و اطلاعات مبنی بر این حضور وجود داشته و در سامانه های مربوط به هر ارگان بارگذاری شده باشند.
  • واجدین شرایط دریافت کارت ایثارگری می توانند جزو هر کدام از گروه های زیر باشند:
    1. ۱آن دسته از رزمندگانی که از تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ در جبهه حضور داشته اند.
    2. ۲رزمندگان پایور (شاغل یا بازنشسته)، نیروی انتظامی (شهربانی، مستخدمین کمیته انقلاب اسلامی، ژاندارمری و پلیس قضایی) که در مناطق عملیاتی، جنگی و یا امنیتی حضور داشته اند.
    3. ۳کارکنان وظیفه ( کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، ژاندارمری )
    4. ۴پاسداران افتخاری، جوانمردان و نیروهای مردمی رزمنده که در زمان دفاع مقدس تحت اختیار نیروهای انتظامی بودند.

 

بیشتر بخوانید: tamin.ir

 

حقوق و مزایای کارت ایثارگری

کارت های ایثارگری ارائه شده به رزمندگان ارتشی و سپاهی نشان دهنده حضور آن ها در جبهه های حق علیه باطل می باشد. پس در وهله اول نشان از فداکاری آن ها داشته و دارای ارزش معنوی بسیاری است. اما علاوه بر آن، دارندگان کارت ایثارگری سپاه و ارتش از یک سری مزایا هم بهره مند می شوند. به طور معمول، با توجه به درجه جانبازی، میزان حضوری در جبهه و فاکتورهای این چنینی دیگر یک حقوق مستمری برای این افراد در نظر گرفته می شود. البته این حقوق قبل از ارائه کارت های ایثارگری هم وجود داشت. اما در کنار آن، رزمندگانی که کارت های ایثار را دریافت می کنند و خانواده های شان از یک سری مزایای دیگر هم برخوردار می شوند. در ادامه تعدادی از مهم ترین حقوق و مزایای کارت ایثارگری که یک رزمنده و خانواده وی از آن بهره مند می شوند را بیان کرده ایم.

  • اختصاص سهمیه ایثارگران برای دارندگان کارت ایثار به خود فرد دارنده، همسر یا فرزندانشان در کنکور سراسری.
  • استفاده از سهمیه ایثارگران برای ثبت نام دانشگاه ها و رشته های بدون کنکور
  • قرار گرفتن در اولویت کسب وام اشتغال زایی از بین افرادی که دارای شرایط لازم هستند
  • استفاده از کسری خدمت برای فرزندانی که ولی آن ها دارای کارت ایثار است.
  • اولویت داشتن در کسب وام مسکن مهر
  • پرداخت حق بیمه از طرف سازمان محل کار برای قسمتی که خود فرد باید آن را واریز نماید
  • حق استفاده از خدمات رفاهی و تفریحی هم چون سالن های ورزشی، تالارها و سایر موارد این چنینی دیگر

    حقوق و مزایای کارت ایثارگری

 

بیشتر بخوانید: سامانه حراج الکترونیکی سازمان اموال تملیکی

 

تعویض کارت ایثارگری

همان گونه که اشاره کردیم، طرح صدور کارت های ایثارگری به صورت یکپارچه در حال انجام بوده و هنوز مراحل ثبت نام کارت ایثارگری به طور کامل پایان نیافته است. پس کسانی که برای اولین بار ثبت نام خود را انجام می دهند، بعد از طی شدن تمامی مراحل کارت هایی جدید دریافت می کنند. اما کسانی که قبلا نسبت به دریافت کارت ایثارگری اقدام کرده اند و اکنون کارت شان قدیمی شده یا تاریخ اعتبار آن به پایان رسیده، ‌باید این کارت ها را تعویض نمایند. معمولا بیش تر این افراد را رزمندگان ارتشی تشکیل می دهند. زیرا ارتش از سال 85 شروع به صدور کارت ایثار برای رزمندگان خود کرده است. به هر حال، آن دسته از رزمندگان سپاهی یا ارتشی که از قبل دارای این کارت بوده و اکنون نیاز به تعویض کارت ایثارگری پیدا کرده اند، می توانند با استفاده از همان روش هایی که برای دریافت کارت ایثار رزمندگان جدید در بخش های قبل توضیح داده ایم، اقدام کنند.

منبع : دریافت کارت ایثارگری

  انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 62

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما